9 January 2019

Onduidelijkheid over serviceverantwoordelijkheden PV-systemen leidt tot 20% opbrengstverlies

Een pv-systeem wordt om veiligheidsredenen door een dakinspectiebedrijf uitgeschakeld en vervolgens vergeten. Als klap op de vuurpijl gaat er ook nog een omvormer stuk… midden in het hoogseizoen. Niemand die het merkt, want er zijn geen afspraken gemaakt over de monitoring. Dit overkwam een gemeente uit Noord-Nederland.

 

Hoe kon dit gebeuren?

In 2015 liet de gemeente 24 pv-systemen plaatsen, op horecagelegenheden en sportcomplexen, die samen 335.000 kilowatt per jaar zouden opbrengen. Genoeg om de locaties van stroom te voorzien en terug te leveren aan het netwerk. Maar toen de gemeente een jaar later de eerste rapportage van het installatiebedrijf te zien kreeg, bleek dat er 20% minder opbrengst behaald was dan vooraf beloofd. ‘Hoe kon dit gebeuren?’ wilde zij terecht weten.

 

Geen afspraken

Na een uitgebreide analyse van SunData, aangevraagd door het installatiebedrijf ter bewijsvoering, werd duidelijk wat de problemen had veroorzaakt: een uitgezet systeem en een kapotte omvormer. Beide problemen hadden snel opgelost kunnen worden, waardoor de impact minimaal was geweest. Maar daarvoor dit gesignaleerd moeten worden. En dat gebeurde niet. Want noch het installatiebedrijf, noch de gemeente voelde zich verantwoordelijk voor de monitoring. Hierover waren geen afspraken gemaakt.

 

Servicecontract

Met deze conclusie ging het installatiebedrijf het gesprek aan met de gemeente. Samen besloten zij dat het installatiebedrijf, als onderdeel van een servicecontract, per direct de verantwoordelijkheid voor het proactief monitoren van de systemen op zich zou nemen. Om ervoor te zorgen dat het installatiebedrijf de afspraken ook kan waarborgen, heeft zij de data van de pv-systemen ondergebracht in de software van SunData. Hierdoor heeft zij alle informatie die zij nodig heeft, om proactief te monitoren én te handelen, in één systeem. Doordat alle data wordt gefilterd volgens de service-afspraken, ziet het installatiebedrijf alleen de meldingen waarop direct gehandeld moet worden en ontvangt zij tegelijkertijd een praktische handelingsinstructie.

 

Beloftes waarmaken

Het installatiebedrijf weet nu precies wat er van haar verwacht wordt. En omdat ze proactief inspeelt op acute én sluimerende meldingen, zorgt zij ervoor dat zij haar opbrengstbelofte waarmaakt. Deze aanpak gaat zij inzetten om ook met haar overige klanten betere afspraken te maken over haar verantwoordelijkheden, ten opzichte van het functioneren van de pv-systemen.

  Wil jij ook jouw opbrengstbeloften nakomen? Of heb je oude servicecontracten waar onduidelijkheden over bestaan? Loop ze dan goed na op de verantwoordelijkheid die jij als installateur draagt ten opzichte van de systeemeigenaar.

 

Hulp nodig?

Stuur een e-mail naar info@sundata.nl, dan denken we met je mee.